Punkt konsultacyjno-informacyjny Programu Czyste Powietrze w Urzędzie Gminy Czernichów
Stan powietrza w Polsce jest coraz gorszy. Z myślą o walce ze smogiem powstał program „Czyste Powietrze”. Jak do niego dołączyć? Jakie benefity czekają na osoby składające wniosek? O czym należy pamiętać przy składaniu dokumentów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym poradniku.
Czym jest program „Czyste Powietrze”?
Jest to pierwszy ogólnopolski program dopłat do wymiany starych pieców oraz docieplania domów jednorodzinnych. Jego głównym celem jest walka ze smogiem. Forma i wysokość wsparcia w programie zależą od wysokości miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy. Maksymalna dotacja wynieść może do 69 tys. złotych. Program realizowany jest w latach 2018-2029. Podpisywanie wszystkich umów będzie odbywało się do dnia 31 grudnia 2027 r. Nabór wniosków jest prowadzony w trybie ciągłym, dostarczone dokumenty są oceniane na bieżąco.
Na co można otrzymać wsparcie finansowe w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Poniżej wymienione zostały inwestycje, na które jest możliwość otrzymania dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”:
- wymiana starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania programu (od 1 stycznia 2022 r. nie ma możliwości dofinansowania do kotła na węgiel),
- instalacja centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła,
- mikroinstalacja fotowoltaiczna (dotacja do 5 tys. zł / wymóg: wymiana źródła ciepła).
Warto zaznaczyć, że fundusze można otrzymać na projekty nierozpoczęte, w trakcie realizacji oraz zakończone. Rozliczeniu będą podlegać jedynie koszty poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Wyjątek stanowią wnioski składane za pośrednictwem banków, gdzie kwalifikowane są koszty od dnia złożenia wniosku o dotację w banku.
Uwaga! Przedsięwzięcie musi zostać zrealizowane najpóźniej, licząc od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ciągu:
30 miesięcy w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania (z wyjątkiem wniosków składanych w bankach, gdzie przewidziano 18 miesięcy na realizację całości przedsięwzięcia), 36 miesięcy w najwyższym poziomie dofinansowania.
Kto może złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Wniosek w ramach programu "Czyste Powietrze" może złożyć osoba, która:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego lub wydzielonego w takim domu lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie 2 lokale w budynku),
- jej dochód roczny nie przekracza 100 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód wnioskującego, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego) - wtedy może starać się o podstawowe dofinansowanie (do 30 tys. złotych),
- miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy nie przekracza
1 564 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych
2 189 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
W tym przypadku osobie prowadzącej działalność gospodarczą, roczny przychód z tytułu jej prowadzenia za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie może przekroczyć trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- jej przeciętny miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
900 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
1 260 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód z tytułu jej prowadzenia za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie może przekroczyć dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Jak jest liczone dofinansowanie?
Dofinansowanie w ramach programu “Czyste Powietrze” można otrzymać w trzech wariantach: podstawowym, podwyższonym i najwyższym.
- Podstawowy poziom dofinansowania: dotacja w wysokości do 30 tys. złotych (dla osób których dochód roczny nie przekracza 100 tys. złotych); liczba transz rozliczeń: 3, okres realizacji przedsięwzięcia: do 30 miesięcy,
- Podwyższony poziom dofinansowania: dotacja w wysokości do 37 tys. złotych (dla osób, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym albo 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym); liczba transz rozliczeń: 3, okres realizacji przedsięwzięcia: do 30 miesięcy,
- Najwyższy poziom dofinansowania: dotacja w wysokości maksymalnie 69 tys. złotych (dla osób, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym albo 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym); liczba transz rozliczeń: 5, okres realizacji przedsięwzięcia: do 36 miesięcy.
Każde przedsięwzięcie, które zostało zakwalifikowane do programu, posiada maksymalny koszt kwalifikowany - to właśnie od tej kwoty będzie liczony procent dotacji. Zależy on od miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie. Aby uzyskać dotację w wysokości do 90%, dochód ten nie może przekraczać 600 zł. Jeśli jest wyższy niż 1600 zł, dotacja wyniesie maksymalnie 30%.
Kalkulator dotacji programu Czyste Powietrze
Obliczenie wysokości dotacji ułatwia kalkulator, dostępny na stronie czystepowietrze.gov.pl
Dofinansowanie
W ramach programu “Czyste Powietrze” możliwe jest także zdobycie dofinansowania na termomodernizację domu. Można je otrzymać na trzech poziomach:
- podstawowym - dla właścicieli lub współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których dochód roczny nie przekracza 100 tys. zł.
- podwyższonym:
dla właścicieli/współwłaścicieli budynku mieszkalnego jednorodzinnego, lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym, a 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym. - najwyższym:
dla właścicieli / współwłaścicieli budynku mieszkalnego jednorodzinnego, lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym, a 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Kto może skorzystać z programu?
Program Czyste Powietrze + jest przeznaczony dla beneficjentów 2. i 3. części programu „Czyste Powietrze” i będzie dostępny wyłącznie dla nowych osób składających wniosek o dofinansowanie. Z programu nie skorzystają osoby o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwotę 100 000 zł.
Ile wynosi przedpłata w ramach programu Czyste Powietrze Plus?
Przedpłata może sięgać nawet 50% maksymalnej możliwej kwoty dotacji, która wynosi obecnie 47 lub 79 tysięcy złotych.
Poziomy finansowania w programie Czyste Powietrze Plus
Dochód na członka gospodarstwa domowego
Wysokość dotacji
1564 zł - w gospodarstwie wieloosobowym
maks. 47 tys. zł
2189 zł - w gospodarstwie jednoosobowym
900 zł - w gospodarstwie wieloosobowym
maks. 79 tys. zł
1260 zł - w gospodarstwie jednoosobowym
Jak otrzymać wsparcie?
Aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze, należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami - ich lista znajduje się na stronie WFOŚiGW. Wniosek w ramach programu można złożyć elektronicznie, przez Portal Beneficjenta, w urzędzie lub przez bank.
Ile czeka się na rozpatrzenie wniosku?
Organ powinien rozpatrzyć wniosek do 14 dni od dnia złożenia.
Kiedy przedpłata trafi na konto beneficjenta?
Przedpłata powinna zostać wypłacona w ciągu dwóch tygodni od zawarcia umowy z beneficjentem.
Druga część dofinansowania
Aby otrzymać drugą część dofinansowania, po zakończeniu przedsięwzięcia beneficjent musi złożyć wniosek o płatność, zawierający ostateczną fakturę, protokół odbioru inwestycji oraz potwierdzenie uregulowania wkładu własnego. Wniosek zostanie rozpatrzony do 30 dni od daty złożenia.
Wniosek w ramach programu "Czyste Powietrze"
Jakie dokumenty należy przygotować do wniosku w ramach programu "Czyste powietrze" na 2022 rok?
Oto lista dokumentów, które należy złożyć, aby starać się o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”:
- wniosek – można go pobrać z Portalu Beneficjenta właściwego dla miejsca zamieszkania,
- dane do logowania do profilu zaufanego - w przypadku składania wniosku przez Internet,
- skan dokumentu potwierdzającego prawo własności nieruchomości – w przypadku braku księgi wieczystej,
- skany oświadczeń z danymi oraz podpisami wszystkich współwłaścicieli – w przypadku współwłasności,
- skan oświadczenia z danymi oraz podpisem małżonka – w przypadku małżeństwa z ustawową wspólnością majątkową,
- skan zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, które upoważnia do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania
(Uwaga! Jeżeli wnioskujący ubiega się o podwyższone dofinansowanie, zaświadczenie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku).
Uwaga! W przypadku najwyższego poziomu dofinansowania, gdy wnioskodawca ma ustalone prawo do zasiłku stałego okresowego rodzinnego lub zasiłku rodzinnego w miejscowości, lub specjalnego zasiłku opiekuńczego w miejscowości - nie musi dostarczać zaświadczenia o dochodach. Wystarczy zaświadczenie wydane na jego wniosek (zawierający informacje o rodzaju jak i okresie, na który został przyznany - musi on przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).
Gdzie złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze” ?
Poprawnie wypełniony wniosek wraz z potrzebnymi dokumentami należy złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) lub jego oddziale. Jest również możliwość złożenia dokumentów na terenie gminy, z którą WFOŚiGW podpisał odpowiednie porozumienie.
Wniosek można wypełnić podczas wizyty w urzędzie miasta/gminy wraz z uprawnionym pracownikiem. Wypełniony wniosek można złożyć w kancelarii urzędu miasta/gminy. Wniosek jest następnie przekazywany przez urząd do WFOŚiGW. Dalsze procedowanie prowadzone będzie bezpośrednio przez WFOŚiGW, który dokonuje pełnej oceny wniosku zgodnie z kryteriami dostępu i kryteriami jakościowymi dopuszczającymi i na podstawie tej oceny dokonuje kwalifikacji do przyznania pomocy. W przypadku konieczności poprawy wniosku WFOŚiGW zwraca się wówczas z prośbą do wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku o dofinansowanie.
Do złożenia wniosku w urzędzie miasta/gminy potrzebne będą następujące dokumenty/informacje:
- numer Księgi Wieczystej nieruchomości, na której planowana jest inwestycja i pozyskanie dofinansowania; w szczególnych przypadkach braku właściciela lub braku ujawnienia w KW zmiany może to być akt notarialny / akt zgonu / akt małżeństwa,
- numer PESEL właściciela nieruchomości (wnioskodawcy) i/lub numer NIP (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej) ,
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania (tylko polskie rachunki prowadzone w zł.),
- rok wydania pozwolenia na budowę budynku lub zgłoszenia użytkowania budynku,
- powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego (m²),
- faktury na wydatki poniesione (ustalenie daty rozpoczęcia inwestycji),
- ostatni formularz PIT,
- zaświadczenie wydane przez burmistrza miasta określające przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy - w przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania,
- w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego, liczba ha przeliczeniowych (najlepiej zabrać ze sobą decyzję podatkową, ponieważ tam widnieje taka informacja),
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - powierzchnia przeznaczona pod prowadzenie tej działalności,
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na termomodernizację budynku, liczba m2 okien, drzwi, ścian i stropów do docieplenia.
Na spotkanie w urzędzie celem wypełnienia wniosku powinni być obecni wszyscy właściciele/współwłaściciele nieruchomości.
Wraz z wnioskodawcą, wniosek w sekcji „Oświadczenia” przewiduje potwierdzenie własnoręcznym podpisem wyrażenie zgody na realizację przedsięwzięcia w Programie „Czyste Powietrze” przez wszystkich współwłaścicieli oraz zgody współmałżonka wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań wynikających z umowy dotacji. Te osoby muszą pojawić się wraz z wnioskodawcą osobiście na etapie podpisywania gotowego wniosku o dofinansowanie.
Jak złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Obecnie wniosek można złożyć na cztery sposoby:
- w siedzibie WFOŚiGW bądź w urzędzie, o ile podpisał on odpowiednie porozumienie - lista gmin, która podpisała porozumienie .
- listownie – dokumenty należy wysłać pocztą lub kurierem do siedziby WFOŚiGW. Kopertę należy opatrzyć dopiskiem: Program Priorytetowy “Czyste Powietrze”,
- e - Wniosek przez Internet - poprzez rządowy portal gov.pl – aby skorzystać z tego sposobu, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, bądź podpisu kwalifikowanego,
w oddziale banku (lub partnera banku), który przystąpił do programu - w przypadku skorzystania z opcji uzyskania kredytu Czyste Powietrze (nie dotyczy dofinansowania w ramach najwyższego wariantu).
Jak złożyć wniosek w WFOŚiGW?
- Pierwszym krokiem jest rejestracja konta w Portalu Beneficjenta*. Nawet w sytuacji, gdy wnioskujący chce złożyć wniosek w urzędzie, logowanie na Portalu Beneficjenta go nie ominie. Należy wyszukać w Internecie Portal Beneficjenta właściwy dla swojego miejsca zamieszkania, np. Portal Beneficjenta Katowice, Portal Beneficjenta Kielce itd.
- Następnie po zalogowaniu należy pobrać formularz wniosku wraz z załącznikami w formacie PDF. Należy wstrzymać się z jego drukowaniem do czasu jego wypełnienia.
- Wypełnić wniosek w edytowalnym pliku PDF.
- Zweryfikować zawarte w nim informacje – dobrze jest upewnić się, że wszystkie dane zostały poprawnie wprowadzone!
- Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku elektronicznie na skrzynkę podawczą Portalu Beneficjenta.
- Następnie należy wydrukować wniosek, podpisać go, dołączyć wszystkie potrzebne załączniki i złożyć osobiście w siedzibie WFOŚiGW lub wysłać przy pomocy Poczty Polskiej. Wniosek można również złożyć na terenie gminy, jeżeli ta zawarła porozumienie z WFOŚiGW.
Jak złożyć wniosek przez Internet?
- Na stronie gov.pl należy kliknąć przycisk „Złóż Wniosek”. Wówczas nastąpi przekierowanie na stronę gwd.nfosigw.gov.pl.
- Następnie należy wybrać sposób logowania.
- Kolejnym krokiem jest utworzenie i wypełnienie wniosku o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.
- Do wniosku należy dołączyć wymagane załączniki. Mogą one przyjmować formę skanów lub dokumentów elektronicznych.
- Następnie należy podpisać wniosek elektronicznie za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
- Ostatnim krokiem jest wysłanie wszystkich dokumentów.
- Na adres e-mail podany we wniosku powinno przyjść potwierdzenie złożenia wniosku.
Jak sprawdzić status wniosku w ramach programu Czyste Powietrze?
Aby dowiedzieć się, na jakim etapie jest rozpatrywanie złożonego wniosku, można skorzystać z Portalu Beneficjenta - w sekcji “Wnioski i Umowy”, wnioskujący może zobaczyć status zadania, a także szczegóły na temat złożonych dokumentów. W celu poznania statusu rozpatrywania wniosku można skontaktować się także bezpośrednio z WFOŚiGW właściwym dla miejsca zamieszkania.
Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku?
Czas na rozpatrzenie wniosku “Czyste Powietrze” wynosi maksymalnie 30 dni.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) - co to takiego?
WFOŚiGW to organ, którego misją jest wspieranie przedsięwzięć realizowanych na rzecz gospodarki naturalnej, poprzez m.in. aktywny udział w wypełnianiu zobowiązań ekologicznych, które Polska przyjęła przed Unią Europejską. WFOŚiGW wypłaca dofinansowania do różnych przedsięwzięć mających na celu ochronę środowiska, a także racjonalnie zarządza finansami Funduszu.
WFOŚiGW wspiera m.in. następujące przedsięwzięcia:
- ochrona atmosfery (np. OZE),
- edukacja ekologiczna,
- racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi,
- odpowiednie gospodarowanie odpadami.
Czym różni się WFOŚiGW od NFOŚiGW?
Często Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mylnie uznawane są za oddziały terenowe Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Instytucje te są od siebie niezależne, jednak nadal ściśle ze sobą współpracują i wspólnie realizują kilka znaczących przedsięwzięć.
Podstawową różnicą między WFOŚiGW a NFOŚiGW jest to, komu podlegają - prace Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nadzorują zarządy województw, zaś Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - szef resortu środowiska.
Więcej o PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE na stronie www.czystepowietrze.gov.pl